dinsdag 26 juli 2011

Ik heb invloed

Dat is mooi he, invloed hebben, verschil maken en iets teweeg brengen ook!


Het voelt belangrijk en vrouwen zijn er gek op, daarom willen wij mannen het graag hebben.
Maar hoe kom je aan invloed?


Als je veel geld hebt, dan heb je meteen invloed, je kan mensen beïnvloeden, door alles dat je kan kopen. Instant status in een duur pak, een dure auto en een groot huis.


De laatste tijd krijg ik nogal wat spam over snel geld verdienen, rijk worden met weinig werk e.d. En iedereen  weet dat dat niet kan, want dan waren we allemaal rijk en dat gaat nou eenmaal niet.


Wat me opviel was het psychische aspect in alle mails. Ik ben eens gaan zoeken en ben erachter welke methoden worden gebruikt om mij te overtuigen.


Ze worden door velen verkopers gebruikt, denk maar eens aan degene die je aanhoud in de stad, of rond etenstijd bij je aan belt met een aanbod dat je niet kan weigeren!


1. Wederkerigheid. Mensen voelen zich verplicht iets terug te doen, als zij - ook ongevraagd - bijvoorbeeld een klein cadeau ontvangen.
Maar nog slinkser is de volgende methode:
De verkoper vraagt je om een jaar abonnement af te sluiten voor 130 euro, dan krijg je een gratis flesje wijn erbij. Dit is te duur en je weigert.
Dan komt hij met zijn "wederdienst" Wilt u dan misschien een proefabonnementje voor 6 weken voor 15 euro? Je voelt dat hij iets voor je doet, en je beantwoord dit door het te kopen. En eigenlijk was de verkoper ook alleen maar uit om dat laatste aan je te verkopen.



(Gebruik dit is op je kind; eerst vragen of hij zijn  kamer op wil ruimen en bij een 'nee' vraag je of hij alleen even die hoek wil opruimen, zul je zien dat hij dat doet)




2. Sympathie. Iemand die we aardig vinden, gunnen we meer.

Dit kan ook door iets gemeenschappelijks te vertellen, "toevallig daar heb ik ook gewoond, dan ben ik ook jarig, mooie auto heeft u, die rijd ik ook"


3. Consistentie en commitment. Vraagt een verkoper hoe wij ons voelen, en zeggen we 'goed' dan zijn we daarna eerder geneigd geld te geven aan slachtoffers van een ramp, omdat we bij een 'nee' het risico lopen onaardig te worden gevonden.



4. Sociaal bewijs. "Honderden gebruikers gingen u voor." "ik heb er vandaag al 50 verkocht" "de hele straat heeft het al"


5. Schaarste. "Nog maar twee exemplaren te koop!" "U hebt nog 3 dagen voor dit aanbod verdwijnt"


6. Autoriteit. Is de verkoper deskundig, of dénken we dat tenminste, dan zeggen we eerder 'ja'.
Kledingstijl, goed verzorgt speelt hierbij een rol. 



Leuk reclame voorbeeld: Gefeliciteerd, ons systeem heeft UUU speciaal gekozen, klik hier! 


Natuurlijk kan je het bovenstaande ook positief inzetten om jezelf goed in de markt te zetten of je producten te verkopen. De factor inlevingsvermogen kan je alleen niet faken, dus ga je gewoon het riedeltje af zonder rekening te houden met je klant, dan zal je niet slagen.
Lees meer hierover in het boek "Invloed" van Robert Cialdini.

1 opmerking:

  1. Het klopt wat je zegt. Daarom vind ik het handig om de regel te hanteren, nooit iets aan de deur of op straat te kopen. Veel te glad allemaal!

    BeantwoordenVerwijderen